zgodba
Šestnajstletna Mary dneve preživlja med prebiranjem zgodb o duhovih in sanjarjenjem na grobu svoje matere, slovite pisateljice in borke za ženske pravice Mary Wollstonecraft. Nekega dne na zabavi spozna enaindvajsetletnega Percyja Shelleyja, takrat že uveljavljenega pesnika – in zloglasnega ženskarja. Ker Maryjin oče, znameniti anarhistični filozof William Godwin, ne odobrava hčerine zveze s poročenim moškim, Mary s Percyjem pobegne od doma, s seboj pa vzame še polsestro Claire. Divja spirala veseljačenja, revščine in nebrzdanih strasti doseže vrhunec v švicarski vili ekscentričnega lorda Byrona, kjer se Mary sooči s svojimi demoni in spočne Frankensteina.
Mary Shelley je razkošna biografska drama o pisateljičinem burnem ljubezenskem razmerju, ki ga je prelila v enega najvplivnejših gotskih romanov vseh časov: zgodbo o Frankensteinu. Film prve režiserke Savdske Arabije, Haife Al-Mansour (Zeleno kolo), je obenem brezčasna pripoved o mladi ženski, ki se upre družbenim konvencijam, da bi poiskala svojo lastno pot.
iz prve roke
»Priznati moram, da sem bila sprva skeptična. Mislila sem, da mi bo zgodba Mary Shelley zelo tuja, saj sta obdobje in prizorišče tako daleč od sveta, v katerem se počutim doma. A takoj ko sem prebrala scenarij, sem začutila povezanost z njo. Odraščala je v zelo konservativni kulturi, kjer je bila vloga žensk strogo določena, priložnosti pa izjemno omejene. Vendar je premagala ovire in napisala zgodbo, ki še danes razvnema domišljijo bralcev. Všeč mi je, da se je odločila napisati knjigo, ki je bila tako daleč od tistega, kar je v ženski literaturi veljalo za ‘sprejemljivo’. Poleg tega je ustvarila žanr – znanstveno fantastiko –, v katerem še danes prevladujejo moški. /…/ Življenjska zgodba Mary Shelley nam zveni tako znano, ker je njen velik del alegorično končal v Frankensteinu. Osnovno zgodbo vsi poznamo, a pisateljičina življenjska pot razkrije številne plasti in globlje filozofske prvine, ki nam pomagajo razumeti, zakaj je knjiga tako privlačna.«
– Haifaa Al-Mansour
portret avtorice
Haifaa Al-Mansour je na Ameriški univerzi v Kairu diplomirala iz literature, na Univerzi v Sydneyju pa magistrirala iz filmskih študij. Njen prvenec Zeleno kolo (Wadjda, 2012) se je v zgodovino zapisal kot prvi celovečerec, v celoti posnet v Savdski Arabiji, in hkrati prvi savdski film, ki ga je posnela ženska. Zgodba o deklici, ki v konservativnem okolju preizkuša meje dovoljenega, je po premieri v Benetkah požela številne kritiške pohvale ter nagrade občinstev, leta 2014 pa smo si jo lahko ogledali tudi na rednem programu Kinobalona. Mary Shelley je režiserkin prvi projekt v angleškem jeziku.
kritike
»Mary Shelley je redkost: filmska biografija s poanto. To sicer nikakor ne pomeni, da se film /…/ odreče pričakovanim žanrskim užitkom. /…/ A raje kot da bi Mary Shelley /…/ zadušili z mehkimi blazinami antikvarnega kulturnega prestiža, Haifaa Al-Mansour in scenaristka Emma Jensen poudarita pisateljičino modernost. K temu močno pripomore dejstvo, da jo z veliko občutljivostjo in inteligenco upodobi Elle Fanning. /…/ pričujoči film nas spomni, da ostaja Anglija zgodnjega devetnajstega stoletja bogata zakladnica zgodb in likov; obdobje, ki lahko deluje očarljivo staromodno in hkrati osvežujoče sodobno – tako na papirju kot na platnu.«
– A.O. Scott, The New York Times
»Film pokaže nastanek knjige kot plod življenjskih izkušenj, njeno avtorico pa kot pionirsko feministko v boju z omejitvami družbe, ki ženske brez slabe vesti ponižuje in zatira. Rezultat je delo, ki inteligentno lovi ravnotežje med romantično dramo in biografijo.«
– Allan Hunter, Screen International
»Mary Shelley je razkošen spektakel, prepojen z barvami in visceralno močjo narave, s čutnostjo mladih ljubimcev ter silovitimi občutki izgube in izdajstva. Predvsem pa gre za film o idejah, ki se (vsaj deloma) izogne obrabljenim klišejem zgodovinske drame /…/.«
– Deborah Young, The Hollywood Reporter
»Film je dobrodošla platforma za izjemni talent Elle Fanning /…/. Kemija med Fanningovo in Boothom je osupljiva, Bel Powley, ki jo poznamo iz filma Kako sem izgubila nedolžnost (The Diary of a Teenage Girl), pa tankočutno upodobi ekscentrično Maryjino polsestro. Režiserka spretno prikaže divje križarjenje te nadomestne družine med veseljačenjem, obupom in navdihom.«
– Jason Bailey, The Village Voice