zgodba
Malo podeželsko mestece v Ohiu. Curtis La Forche je dober delavec, predan mož in skrben oče. Kljub nenehnim finančnim težavam živi srečno družinsko življenje z ženo Samantho in gluho šestletno hčerko. Nekega dne pa ga začnejo preganjati zlovešče sanje in nelagodne slutnje o apokaliptičnem viharju. Da bi zavaroval družino, začne na vrtu obsesivno graditi zaklonišče. Njegovo nerazumljivo vedenje bega ženo ter zbuja nerazumevanje med sodelavci in sosedi.
Spreten preplet družinske drame, psihološkega trilerja in apokaliptične grozljivke je hkrati poetičen in alegoričen film o malem človeku v dobi ekonomskih in ekoloških katastrof. Michael Shannon in Jessica Chastain sta s svojim izjemnim igralskim dosežkom požela navdušene odzive filmskih kritikov. Dobitnik glavne nagrade na lanskoletnem Liffu.
iz prve roke
»Ko sem spomladi leta 2008 začel pisati scenarij za Zaklonišče, sem bil ravno sredi prvega leta svojega zakona. Čeprav nisem imel težav v karieri ali zasebnem življenju, me je obhajal nadležen občutek, da se svetu obetajo težki časi. Moja tesnoba je bila delno posledica takratne ekonomske situacije, zlasti pa je izhajala iz dejstva, da sem v svojem življenju končno imel nekaj, česar nisem hotel izgubiti. Te misli sem neposredno prelil v like tega filma. /…/ Zaklonišče je prav tako kot Nasilne zgodbe interpretacija žanra. V njem sem skušal elemente trilerja spojiti z bolj temperamentnim pripovedovanjem zgodbe in vse skupaj zliti v dramatičen film. V prvi vrsti pa sem želel, da bi film – onkraj napetih trenutkov groze – pripovedoval zgodbo o družini, katere člani si po najboljših močeh prizadevajo, da bi ostali zvesti drug drugemu vpričo potencialne katastrofe.«
– Jeff Nichols, režiser in scenarist
portret avtorja
Jeff Nichols je predstavnik mlade generacije ameriškega neodvisnega filma. Njegov prvenec Nasilne zgodbe (Shotgun Stories, 2007), v katerem je glavno vlogo prav tako odigral odlični Michael Shannon, je prejel številne nagrade in priznanja kritikov, slovenskemu občinstvu pa ga je režiser predstavil na ljubljanskem LIFFu leta 2007. Zaklonišče je njegov drugi celovečerni film. Trenutno končuje celovečerec Mud, v katerem igrajo Matthew McConaughey, Reese Witherspoon in Michael Shannon.
kritike
»Film Zaklonišče razgrinja vizije, ki so hkrati oblika paranoje in preroško znamenje naše tesnobne dobe. Osupljivo in silovito delo, ki ga odlikujeta odlična režija in prevzemajoča igra, je spoj družinske drame, psihološke srhljivke in apokaliptičnega filma.«
– LIFFe žirija 2011
»Halucinira? Je dedič družinske »paranoidne shizofrenije«? Je krščanski profet, ki hoče zapreti vrata pred svetom? Je paranoik, ki ima enkrat za spremembo prav? Ali pa je le deklasirani moški, ki izgubi um, ker ne more več izpolnjevati tega, kar od njega zahteva patriarhat, in ki zato patriarhaIno skrb za svojo družino spremeni v nekaj apokaliptičnega? ZELO ZA«
– Marcel Štefančič, jr., Mladina
»Tiho, neizprosno raziskovanje skritih (in ne tako skritih) strahov, ki obsedajo sodobnega človeka. Grozljivka, ki vam bo kratila spanec – pa ne z vizijami pošasti, ampak z bolj znano in domačo vrsto groze. /…/ Jeff Nichols je ustvaril popolno alegorijo za te panične čase. /…/ Izjemen film.«
– A.O. Scott, The New York Times
»Po vsej verjetnosti v tem trenutku ni bolj hipnotičnega ameriškega igralca, kot je Michael Shannon. Njegov izjemen igralski talent pride do popolnega izraza v tem pretresljivem filmu. /…/ Zaklonišče v vsakem pogledu izpričuje mojstrsko roko: od preciznega uravnavanja razpoloženja do presunljive natančnosti pri podajanju čustev, brezhibne obrtniške plati in dih jemajočih podob. Bliski in strele, formacije oblakov in mrko nebo nam še nikoli niso pustili tako zoprnega občutka ali izražali tako temne vizualne poezije.«
– David Rooney, The Hollywood Reporter
»Zaklonišče brez vidnega napora povezuje in prepleta različne motive: od banalnosti vsakdanjih finančnih težav, prek vizij nemirnega uma pa do grožnje planeta z mogočno biblično kaznijo. /…/ Pravo zadovoljstvo in olajšanje je videti film o realnostih in nad-realnostih sveta, film, ki pogleduje pod površje občutkov, ki prevzemajo običajnega človeka pod pritiskom, in film s pogumom, da vizualizira vsem znano in splošno razširjeno metaforo.«
– Nick Bradshaw, Sight & Sound
»Po prvencu Nasilne zgodbe se Jeff Nichols vrača s še enim vznemirljivim portretom delavskega razreda. /…/ Vse od svoje za oskarja nominirane vloge v Krožni cesti se Michael Shannon posveča upodobitvam neuravnovešenih posameznikov. Vloga duševno motenega Curtisa mu je pisana na kožo. /…/ Nastop Jessice Chastain v filmu Drevo življenja ni edina povezava med Terrenceom Malickom in pričujočim filmom. Nicholsov lirični pristop se pogosto zdi kot oda Malickovemu eteričnemu stilu. Vendar pa Nichols s svojim vztrajanjem v briljantnem sivem območju med realnostjo in imaginarnim stopa onkraj Malickovega terena.«
– Eric Kohn, Indiewire
»Hit na festivalih v Sundanceu in Torontu ter dobitnik nagrade kritikov v Cannesu. Zdaj se lahko tudi širše občinstvo prepriča, čemu tako navdušenje. Film, ki vas bo pripravil do tega, da se boste po odhodu iz kinodvorane ozirali v nočno nebo.«
– Richard Corliss, Time
»Fantastičen! Že poimenovan ameriška mojstrovina.«
– John Lopez, Vanity Fair
»Bržčas ni naključje, da v Nicholsovem prvencu, Nasilnih zgodbah, vlada nekakšen malickovski odnos med človekom in naravo, ki je spokojno liričen, obenem pa tudi pretresljivo distanciran, neodvisen od človeškega bitja, kar gledalec zasleduje zlasti v prizorih, v katerih se človeška figura raztopi v srednje splošne plane vizualizirane krajine. S tovrstno ločnico Nichols nadaljuje tudi v Zaklonišču, a skozi prizmo psihoze kot zloma označevalne verige, v katerem smo priča premišljenim scenarističnim prijemom, ki jih, tudi s pomočjo odličnega razumevanja obrti, film s pridom izkorišča.«
– Nina Cvar, Ekran