zgodba
Ko gre za ljubezen, smo vsi začetniki …
38-letni grafični oblikovalec Oliver ostane po očetovi smrti sam z Arthurjem, pronicljivim in duhovitim terierjem (njegove misli beremo preko podnapisov) in svojim projektom Zgodovina žalosti. Ko sreča živahno in nepredvidljivo Anno, med njima vzklije ljubezen, ki Oliverja zbega in preplavi s spomini.
Kmalu po materini smrti je njegov 75-letni oče Hal oznanil, da je gej. Že naslednji trenutek je zamenjal garderobo, si priskrbel novega fanta in – ne da bi se pri tem menil za svoja leta ali neozdravljivo bolezen – zaživel novo, polno in čudovito razburljivo gejevsko življenje.
Oliver si prizadeva ljubiti Anno z vsem pogumom, humorjem in upanjem, ki mu je bil priča v očetovih zadnjih in najboljših letih.
Začetniki so duhovita, igriva in odkritosrčna komična drama o ljubezni in izgubi, o začetkih in o koncih ter o tem, kako zelo smešno je lahko življenje tudi v najbolj resnih trenutkih. Film se ponaša s številnimi nagradami, med katerimi velja omeniti predvsem oskarja in nagrado BAFTA za Christopherja Plummerja v vlogi veselega vdovca.
iz prve roke
»Film je začel nastajati, ko je moj oče oznanil, da je homoseksualec. Imel je 75 let in bil 45 let poročen z mojo materjo. Njegova silovita želja, da popolnoma spremeni svoje življenje, me je zbegala, prizadela, zdela se mi je smešna in me hkrati navdihovala. /…/ Po njegovem razkritju, da je gej, so se med nama začeli veliko bolj živahni, resnični pogovori o ljubezni in razmerjih. To so bile precej razburljive, zabavne, kaotične debate. /…/ Film je nekakšno nadaljevanje teh pogovorov … Teh ljubečih, smešnih, zmedenih pogovorov. /…/ Scenarija sem se lotil s prepričanjem, da nekaj tako osebnega lahko postane univerzalno. Podrobnosti iz očetovega življenja, resnične bitke in življenjski humor so filmu dali avtentičnost, ki ga bo – tako vsaj upam – približala najrazličnejšim ljudem. /…/ Rad bi, da bi gledalci Začetnike doživeli kot pustolovščino. Občutek osvobajanja. Čeprav govori o bolezni in smrti, je to v resnici film o začetkih, spremembah, in o tem, kako nadvse smešno je lahko življenje v najbolj resnih trenutkih. Čeprav je zgodba specifična, nisem želel narediti ‘malega’ in zagotovo ne ‘gejevskega’, pa tudi ne ‘indie’ filma. To zgodbo sem imel priložnost povedati le enkrat, zato sem hotel, da bi bila širokosrčna, dostopna širokemu občinstvu, da bi bila napredna, izvirna in da bi – ravno tako kot moj oče – izražala željo po vzpostavitvi stika z ljudmi.«
– Mike Mills, režiser in scenarist
portret avtorja
Mike Mills (1966, Berkeley, Kalifornija) je filmski ustvarjalec, grafični oblikovalec in umetnik. Njegov celovečerni prvenec Palec moj najdražji (Thumbsucker, 2005) s Tildo Swinton in Keanujem Reevesom je bil nagrajen na festivalih v Sundanceu in Berlinu. Za produkcijsko hišo, ki jo je ustanovil z Romanom Coppolo, je režiral videospote za bende, kot so Air, Pulp, Yoko Ono, Moby in Jon Spencer Blues Explosion. Oblikoval je številne ovitke za albume, med drugim za Sonic Youth, The Beastie Boys, Boss Hog in Buffalo Daughter. Poleg tega je kot umetnik razstavljal v uglednih galerijah. Leta 2009 je izšla njegova monografija Mike Mills: Graphics Films. Začetniki so njegov drugi celovečerec.
kritike
»Začetniki so vedra in očarljiva drama o sinovih in očetih, smrti in umiranju, življenju in ljubezni ter vseh tistih naših prizadevanjih, da bi začeli znova, upajoč, da smo tokrat končno našli pravo pot. Mills s svojim direktorjem fotografije /…/ zgradi eklektično vizualno paleto, ki se giblje v območju realnega, nerealnega in nadrealnega. Ustvarjalci mimogrede pričarajo pravo malo magijo. /…/ Čeprav so temeljna vprašanja globoko filozofske narave – identiteta, spolna usmerjenost, vse vrste razmerij in vse različice ljubezni – plujejo igralci skozi film kot oblaki, lažji od zraka. /…/ Začetniki presenečajo od začetka pa do konca. Obžalujemo lahko le, da Millsove izvirnosti nimamo priložnosti videti večkrat.«
– Betsy Sharkey, Los Angeles Times
»Globoko ganljiv in razorožujoče oseben /…/. Mills opusti konvencionalno pripovedno strukturo, da bi nam v slogu, ki kar kliče po primerjavah s Charliejem Kaufmanom, Michelom Gondryjem in režiserjevo ženo Mirando July (katere igrivo, k intimnosti usmerjeno senzibilnost lahko čutimo vseskozi), ponudil zgodbo o osupljivi odločitvi svojega očeta /…/. Naj se film še tako vleče in ponavlja, se zaradi tega zdi le še bolj prepričljiv in iskren; kot nekakšen filmski ekvivalent knjige Dava Eggersa A Heartbreaking Work of Staggering Genius.«
– Peter Debruge, Variety
»Mike Mills se ljubezni in izgube loteva z razorožujočo nežnostjo in zavračanjem kakršnekoli sentimentalnosti, zato se njegov drugi celovečerec zdi kot nekakšna anomalija med filmi o moški identiteti. Kakšen prefinjeno izdelan, ironičen, transcendentalno žalosten film je to. /…/ Plummer še nikoli ni bil bolj zapeljiv. Ne da bi se pri tem odrekel svojemu suhemu humorju ali hladno inteligentnemu pogledu, ki ne prizanaša nikomur (vključno z njegovim likom), napolni film s čustvi, ki si jih je v svojih vlogah le redko dopustil.«
– Amy Taubin, Film Comment
»Ganljivo oseben in nasploh izjemen film /…/. Ewan McGregor s svojo subtilno igro seže do srca. In Christopher Plummer je v svojem najboljšem nastopu doslej preprosto osupljiv /…/.«
– Peter Travers, Rolling Stone
»[Mélanie] Laurent in [Ewan] McGregor sta najbolj očarljiv filmski par tega leta. /…/ Začetniki so /…/ obenem melanholični, polni upanja in čudovito izvirni.«
– Claudia Puig, USA Today
»Začetniki – elegantni, intimni in nelinearni (kot spomin), niti malo didaktični ali pa manipulatorski – lepo pokažejo, kako je homoseksualnost kljub vsem frajgajstovskim deklaracijam in liberalizacijam družbe ostala šok, “slaba” novica. Pri seksu se vsak dan vedno vse začenja z ničle.« ZA-
– Marcel Štefančič jr, Mladina
»Žal resnično dobre romance že dolgo nismo videli. Vse do zdaj. Začetniki je namreč popoln film za zmenek, s čudovito spleteno in odigrano zgodbo, z večplastnimi junaki in predvsem s srcem.«
– Igor Harb, Vikend