zgodba
Angela, preobremenjena in premalo plačana asistentka produkcije, se po naročilu multinacionalke vozi po Bukarešti, da bi našla kandidate za nastop v videu o varnosti pri delu …
iz prve roke
»Tole je resnična zgodba iz arhivov: Ceaușescuja prosijo za pomilostitev več ljudi, obsojenih na smrt. Aparatčik, ki jih zagovarja, predstavi njihove primere in začne razlagati, kako so se pokesali, kako so ponotranjili marksistično-leninistične vrednote in tako naprej. Ceaușescu ga prekine: ‘Dobro, nehajte s propagando.’ In podpiše. Torej: da, propagando je mogoče ustaviti. /…/ V filmu Ne pričakujte preveč od konca sveta sem skušal povezati več zgodb (o izkoriščanju, utrujenosti, smrti, podobah), več žanrov (film ceste, komedijo, montažni film, dokumentarec), več vrst humorja (od najbolj vulgarnega do najbolj prefinjenega) in več estetskih strategij. Gledalci bodo to pozdravili, sovražili ali pa morda oboje. /…/ V filmu je veliko vplivov. Osredotočil se bom na najpomembnejše. Nekoliko nenavadno strukturo je navdihnila književnost, katere zgradba spominja na kolaž, na primer trilogija ZDA Johna Dos Passosa. Potem so tu še modernistični pisatelji, kot je Hermann Broch. In starejši avtorji, med njimi Diderot. Ideje o montaži sem črpal pri Eisensteinu in Godardu (‘Nihče ni boljši od Godarda,’ kot pravi naslov knjige). Fiksno kamero sta navdihnila brata Lumière – obožujem njune filme, briljantni so. Še posebej pa je name vplival Andy Warhol. Morda njegov vpliv ni tako zelo očiten, toda sprejemanje naključij, ideja, da potrebuješ le nekaj posnetkov, in misel, da je vse dovoljeno – vse to izvira od njega. Mislim, da je bil velik filmski ustvarjalec, ki ni bil prepoznan, kot bi moral biti.«
– Radu Jude
kritike
»Divje radikalna, utrujajoča, šokantno ponavljajoča se, briljantna romunska mojstrovina, v kateri se srečata Godard in Harmony Korine /…/. Na koncu filma sem bil dokaj prepričan, da mi ni bil všeč, naslednje jutro pa sem se zbudil čisto navdušen. Trpimo za film! Včasih je vredno!«
– John Waters, Najboljši filmi leta 2023, Vulture
»[Jude] se vrača s 164-minutnim filmskim esejem, eksperimentalno pustolovščino, črno komedijo, žanrskim hibridom, ki presega vsakršne okvire ustaljene filmske forme, preizkuša (naše in svoje) meje, medtem ko nam z nesramno duhovitostjo in satirično ostrino slika portret sodobne Romunije.«
– Veronika Zakonjšek, MMC RTV SLO
»Moč reza in trajanja; kamera kot jantar, v katerega režiser ujame črni humor, ki v tem trenutku, razcepljenem na preteklo in prihodnje, edini vsaj malo zadiši po rešilni bilki. Romunski Locke (2013, Steven Knight), ki ne more računati na prazno cesto niti ponoči. Po Playboyevo zajčkast cikcak – stisnit zobe pa za večno spat – prestreljen s TikTok objavami, ki kot da presegajo trenutek, v katerem se drenjata sivina Ceaușescujevega socializma v barvah ter črno-beli neoliberalizem z zelenim ozadjem. Jude nam da videti, kako izgleda svet, ki postaja cigan-ka …«
– Anže Okorn, Najboljši filmi leta 2023, Ekran