zgodba
Na vrhuncu plodovite glasbene kariere se Miles Davis v poznih 70. letih nenadoma umakne očem javnosti. Otopel od bolečin in analgetikov se utaplja v spominih na slavo ter nekdanjo ljubezen in muzo Frances Taylor. Ko se premeteni glasbeni novinar Dave Braden nekega dne prebije v Davisov dom in zasebnost, se moška znajdeta sredi vrtoglave pustolovščine, na lovu za ukradenimi posnetki glasbenikovih zadnjih skladb.
Bravuren režijski prvenec igralca Dona Cheadla (Hotel Ruanda) je divje vznemirljiv, ganljiv in z glasbo prežet film, ki sta ga navdihnila delo in življenje jazzovskega velikana.
zanimivosti
Miles Ahead je izrazito oseben projekt igralca, režiserja, scenarista in producenta Dona Cheadla. Po številnih ovirah na poti financiranja nizkoproračunskega filma so producenti nazadnje poskusili srečo s spletno platformo za mednarodni ‘crowdfunding’ IndieGoGo. »Zdi se mi prav, da smo za dokončanje filma izrabili socialno omrežje, saj je bil Miles nekdo, ki je ustvarjal ‘socialno glasbo’,« pravi Cheadle. Ker so morali snemanje zaradi finančnih težav večkrat prekiniti, se je produkcija spopadala tudi z omejeno razpoložljivostjo igralcev, ki so bili zavezani nadaljnjim projektom. »Ewan, Michael in Emayatzy so nam bili na voljo le tri tedne, zato smo morali vse njihove sekvence v filmu posneti v tem času. Moralo nam je uspeti v prvem poskusu.«
iz prve roke
»Posneti zabaven, rock ‘n’ roll film o multitalentiranem glasbeniku na netradicionalen, subverziven način. Poskusiti oživiti Milesa Davisa, namesto da bi zgolj nanizali vzpone in padce njegovega življenja. Takšen pristop se mi je zdel zvest Davisovemu duhu.«
– Don Cheadle, režiser in soscenarist
portret avtorja
Ameriški igralec Don Cheadle (1964, Kansas City, Missouri) je nastopil že v celi vrsti televizijskih serij in celovečercev, med drugim v filmih Vroče noči (Boogie Nights, 1997), Daleč od oči (Out of Sight, 1998), Preprodajalci (Traffic, 2000), Oceanovih enajst (Ocean’s Eleven, 2001), Oceanovih dvanajst (Ocean’s Twelve, 2004), Usodna nesreča (Crash, 2004) in Hotel Ruanda (Hotel Rwanda, 2004); slednji mu je prinesel nominacijo za oskarja za najboljšo moško vlogo. Od leta 2012 nastopa kot glavni igralec, izvršni producent in občasno režiser tv-serije o ciničnem, brezvestnem, a karizmatičnem svetovalcu velikih korporacij Hiša laži (House of Lies), za katero je prejel zlati globus in štiri nominacije za nagrado emmy. Miles Davis je igralčev celovečerni režijski prvenec.
kritike
»Če hočete vedeti, kdo bo med nominiranci za oskarje v letu 2017, si morate ogledati ta film.« – A. O. Scott, The New York Times
»Naj bi bilo pomembno, če so cele sekvence filma Miles Davis – vključno s streli in cviljenjem gum med avtomobilskim pregonom – plod režiserjeve domišljije in ne Davisovega resničnega življenja? /…/ Puristi bodo tulili, a hkrati zamudili ves užitek in poanto tega igrivo impresionističnega filma. Filmske biografije po navadi težijo v isto smer: k trpko-sladki hagiografiji. Večinoma gre za dostojne ekshumacije, ki sledijo pripovednemu loku o navadno velikem možu zgodovine/umetnosti/politike s pričakovanimi vzponi in padci, s fatalnimi in nejevoljnimi ženskami ter nazadnje nesmrtno slavo. Tudi tu najdemo vse našteto, vključno z nesmrtnostjo. Ne nazadnje gre za film o Milesu Davisu. /…/ Davis je monumentalna figura, toda Cheadle je ne kleše iz marmorja. Glasbenika upodobi v človeški velikosti. Vidimo ga, ko se poti, pokaže nam njegovo nečimrnost (ko si ureja pričesko), paniko, slo po mamilih, zlobnost, toda tudi njegovo pretkano inteligenco, sposobnost uživanja in genialnost.«
– Manohla Dargis, The New York Times
»Subjektivna variacija na temo Davisovega problematičnega odnosa do lastne mitologije. /…/ Ekscentričen, nepredvidljiv in nenehno napet film je s svojimi hipnimi uvidi in briljantno glavno vlogo bolj soroden kakšni Davisovih kompozicij kot klasični filmski biografiji. Scenarij, ki ga je Cheadle napisal s Stevom Baigelmanom, soavtorjem nedavne filmske biografije Jamesa Browna Get on Up, nadomesti ustaljene biografske potankosti za izmenično očarljivo in čudaško farso, ki preiskuje okoliščine Davisove poznejše vrnitve v glasbeno areno /…/.«
– Eric Kohn, Indiewire
»McGregor vdahne rutinski vlogi humor in odpadniškega duha, medtem ko ves čas ambivalentno niha med Bradenovo integriteto in sebično hinavščino. In čudovita Emayatzy Corinealdi (spomnimo se je iz filma Middle of Nowhere Ave DuVernay), ki mora pod pritiskom posesivnega Davisa žrtvovati lastne umetniške ambicije, je hkrati predmet čutne in čustvene obsesije. Njen lik je tako živo navzoč (obraz resnične ženske zre z naslovnice albuma ‘Someday My Prince Will Come’ ob podstavku z nekaj črticami kokaina), da jo Cheadle povsem upravičeno izbere za simbolični totem vseh Davisovih številnih žena in ljubimk.«
– David Rooney, The Hollywood Reporter
»Dejanski zaplet zgodbe je čista domišljija, ki ji ne manjka niti MacGuffin – enigmatični posnetek iz Davisovega neproduktivnega obdobja, ki se ga hoče polastiti njegova založba, a ga ukradeta pokvarjeni menedžer (Michael Stuhlbarg) in njegov protežiranec, mladi trobentač (LaKeith Lee Stanfield). Sledi veliko jeze, mahanja s pištolami, celo pregon z avtomobili /…/. /…/ Toda najbolj čudovito v Milesu Davisu je vse tisto, kar je za zgodbo pravzaprav obrobno – in kjer se Cheadle preprosto prepusti toku. Njegov stil je najbolj jazzovski, ko se vrača v preteklost, ko se v tančici cigaretnega dima in otožnih tonov prikradejo Milesovi spomini /…/.«
– David Edelstein, Vulture
»Celovečerni režijski debi Dona Cheadla je poživljajoče drzen poskus strukturirati film o Milesu Davisu kot razširjen vizualni in narativni ekvivalent modalnega jazza, forme, ki jo je legendarni trobentač ustoličil s svojim prebojnim albumom ‘Kind of Blue’ leta 1959. Te strategije vam seveda ni treba prepoznati, da bi lahko uživali v Cheadlovi strastni upodobitvi vihravega Davisa in predstavi Corinealdijeve v vlogi glasbenikove muze in trpinčene prve žene Frances.«
– Graham Fuller, Screen Daily