Danes je blagajna odprta od 10:00 do 19:00 (odprto še 06:38, tel: 01 239 22 17).

Archeo Archeo

Jan Cvitkovič / Slovenija, Madžarska, Italija / 2011 / 72 min / brez dialogov

Archeo je potovanje treh ljudi in enega planeta. Potovanje drugega proti drugemu, potovanje v središče stvari. Vesna za najboljši film, najboljšo režijo in najboljšo fotografijo na portoroškem filmskem festivalu.

režija in scenarij Jan Cvitkovič, fotografija Jure Černec, montaža Miloš Martin Kalusek, glasba Damir Avdić, zvok Boštjan Kačičnik, Rob Flanagan, scenografija Niko Novak, Vasja Kokelj, kostumografija Beti Njari, maska Lucie Liškova, producent Jožko Rutar, izvršni producent Miha Černec , koproducenta Igor Prinčič, Andras Muhi, produkcija Staragara, koprodukcija Transmedia, Inforg Studio, RTV Slovenija, sofinanciral Slovenski filmski center, igrajo Medea Novak, Niko Novak, Tommaso Finzi, distribucija v Sloveniji Cinemania group

festivali, nagrade Vesna za najboljši film, najboljšo režijo in najboljšo fotografijo – Festival slovenskega filma, Portorož 2011.

zgodba
Moški. Ženska. Deček. Trije ljudje v brezčasni pokrajini. Vsak zase skušajo preživeti. Počasi prihaja med njimi do stikov, ki so sprva skrajno nezaupljivi in na trenutke sovražni, sčasoma pa se začnejo razvijati v odnose. Ko se moški, ženska in deček osvobodijo strahu in negotovosti, se končno združijo v praskupnosti, ki jo lahko imenujemo družina. 

Archeo je vizualna poezija. Archeo govori s podobo, najbolj imanentnim filmskim sredstvom. ‘Zgolj’ odslikava bazično in arhetipsko stanje stvari. Archeo je film čistih odnosov, forme in fotografije. Odnose med moškim, žensko, dečkom in naravo niza v izčiščeni prezenci, brez komentarjev, besed, socialnih, psiholoških in zgodovinskih kontekstov. Četudi nam jih ne vsiljuje, ne pomeni, da jih v filmu ni. Lahko jih sami umestimo, ozavestimo ali pa tudi ne. Archeo je lahko molitev, lahko je študija – odvisno od gledalčeva stanja in pogleda. Ne komentira, ne vsiljuje boga, višjih sil, vesolja kot opazovalca in urejevalca sveta. Niza poezijo in podobe.

Archeo je potovanje treh ljudi in enega planeta. Potovanje drugega proti drugemu, potovanje v središče stvari. Vesna za najboljši film, najboljšo režijo in najboljšo fotografijo na portoroškem filmskem festivalu.

iz prve roke
»Že med procesom izdelave prejšnjega filma, Odgrobadogroba, mi je postalo jasno, da racionalen pristop pravzaprav preprečuje odkriti bistvo filma. Na ta način iščemo nek imaginaren svet, ki naj bi nas za hip popeljal iz ‘resničnega’, hkrati pa temu imaginarnemu svetu postavljamo pravila, ki smo jih pripeljali prav iz resničnega, torej tistega, ki se ga poskušamo otresti. /…/ Kar me vznemirja, je rušenje zidu med zavestjo in podzavestjo, preboj v podzavest. Dokazano je, da človek v podzavesti hrani vse, kar je kdajkoli izkusil, nekateri (tudi jaz) verjamejo, da je tam shranjena celotna izkušnja vsega, da je podzavest na nek način odraz univerzuma. Kar pomeni, da predstavlja podzavest potencialni stik z bistvom oziroma z Bogom. In občutek bližine bistva je tisto edino, kar me trenutno v umetnosti zanima. /…/ Vsi prizori temeljijo na impresijah iz moje podzavesti. V posebnih stanjih (polsen, hipnotično stanje, stanje delne zamaknjenosti na potovanju z letalom, vlakom, itd.) mi včasih pride pred oči prizor z veliko notranjo močjo. Včasih ga zapišem na košček papirja, v mobilni telefon, kamorkoli, včasih ga pozabim. Kar je tem prizorom skupno, je to, da so izrazito elementarni, kar pomeni, da so očiščeni nepotrebne racionalne navlake. Ne obstajajo z določenim razlogom, z določenim moralnim sporočilom ali s čim podobnim, temveč samo obstajajo. Ker stojijo sami zase, jih obdaja izjemno močna atmosfera. Ko govorim o atmosferi, pravzaprav govorim o emotivni energiji. /…/ Izdelava tega filma bo zame hkrati tudi poskus potovanja do bistva filmskega medija in prekinitev tradicionalne navezanosti filma na literaturo ter ostale starejše veje umetnosti. Verjamem, da samo na ta način lahko naredim resnično čist film. /…/ Archeo je molitev.«
– Jan Cvitkovič, režiser

portret avtorja
Jan Cvitkovič (rojen leta 1966) je režiser, scenarist, igralec, diplomirani arheolog, pisec kratkih zgodb in poezije. Leta 1995 je osvojil Grossmanovo nagrado za filmski scenarij Rop stoletja. Odigral je glavno vlogo v slovenskem filmskem hitu leta 1999 V leru, za katerega je skupaj z režiserjem Janezom Burgerjem napisal tudi scenarij. Leta 2001 je za svoj nizkoproračunski režijski prvenec Kruh in mleko (2001) prejel leva prihodnosti na filmskem festivalu v Benetkah in tako dosegel enega največjih mednarodnih uspehov slovenskega filma. V tekmovalno sekcijo beneškega festivala se je uvrstil tudi leta 2004 s kratkim filmom Srce je kos mesa. Z drugim celovečercem Odgrobadogroba (2005) si je prislužil nagrado za najboljšega novega režiserja na filmskem festivalu v San Sebastianu. Sledila sta kratka igrana filma Vem (2007) in To je zemlja, brat moj (2009) ter dokumentarec Totalni gambit (2010). Archeo je njegov tretji celovečerni igrani film.

odzivi / kritike
»Pri Archeu moramo najprej pozabiti na vso mitično-arhetipsko navlako: problem razumevanja tega filma ni, da nekaj pri gledanju spregledamo, ampak da v njem preveč vidimo. Na filmu ni nič večnega, Archeo je vseskozi film našega zgodovinskega trenutka: je film substrakcije, redukcije na minimum, na najbolj elementarne koordinate družine DANES, v času njenega razkroja. Mit, ki ga film uprizori, ni starinski, ampak je naš lasten. Film ponuja nekakšno transcendentalno genezo osnovne družinske celice (oče–mati–otrok) danes: kaj vse mora biti zadaj, navzoče v mračnih fantazmah, da se lahko ta celica oblikuje. To je zgodba pozabljenega nasilja, tesnobe in negotovosti.«
– Slavoj Žižek 

»Nepričakovana izkušnja čistega filma.«
– žirija 14. Festivala slovenskega filma

»Če bi bil jaz ta, ki bi lahko dal moč in čudež bogu, da ustvari zemljo, rastline, živali in človeški jezik – in kri in ritem in zrak – bi bil to Jan Cvitkovič.
O, ti trebuh, Kras in nebo nad Kenijo!«
– Tomaž Šalamun

Pravi človek za kapitalizem

Dokumentarec Dušana Moravca je film o umetniku besede in glasbeniku Damirju Avdiću.

Necktie

Dvoboj dveh šolark v kratkem filmu, ki ga je grški ekscentrik Yorgos Lanthimos (Jastog, Najljubša) posnel ob 70. obletnici filmskega festivala v Benetkah.

Klub Kinodvor

Postanite član in izkoristite naše ugodnosti! Članstvo poleg znižane cene vstopnic prinaša številne druge ugodnosti.

Aktualno

Zimske prigode iz živalskega sveta Le Grand Noël des animaux

več avtoric

nedelja, 22. 12. 2024 / 14:20 / Dvorana

Pet poetičnih živalskih pravljic, prepletenih z razigranimi snežinkami, vabi na očarljiva potovanja od Francije do Japonske in daleč na sever, kjer sije severni sij in božična čarovnija ne pozna meja. Vsaka zgodba je čarobna in ganljiva dogodivščina, ki razkriva pomen medsebojne pomoči, velikodušnosti in neprecenljive lepote narave v zimskem času.

Substanca The Substance

Coralie Fargeat

nedelja, 22. 12. 2024 / 16:10 / Dvorana

Ekstravagantna in spektakularno krvava telesna grozljivka z neustrašno Demi Moore v vlogi odcvetele hollywoodske zvezde. Francoska režiserka Carolie Fargeat vrača udarec družbi, obsedeni z lepoto, mladostjo in slavo. Nagrada za najboljši scenarij v Cannesu.

Cent’anni Cent’anni

Maja Doroteja Prelog

nedelja, 22. 12. 2024 / 18:00 / Mala dvorana

Snemanje dokumentarnega filma o partnerjevi zmagi nad smrtonosno boleznijo se prevesi v režiserkino odkrivanje nezaceljenih ran njunega dolgoletnega odnosa. Film, ki je med drugim prejel nagrado občinstva za najboljši dokumentarec na festivalu v Trstu, je odprl portoroški Festival slovenskega filma.