Predavanja in pogovor bodo objavljeni na spletni strani festivala kurjapolt.org in na festivalskem YouTube kanalu, na ogled pa bodo ostala tudi kasneje.
Uvodne besede dr. Russa Hunterja
Medtem ko vsi polagamo upe v hitro in učinkovito cepljenje proti bolezni covid-19, ne morem mimo razmišljanja, kako pomembna je znanost za vse nas. Ta opazka se resda zdi banalna, toda svetovna pandemija je našo pozornost usmerila na to, da je znanost ključna za vračanje v kolikor toliko normalno življenje. Vseeno pa … Če nam je minulo leto kaj pokazalo, nam je to, kako pomembna je za nas tudi kultura. Kako pomembna je sposobnost filma, da nas popelje v drug svet. Kako film nahrani dušo. Kako zelo pogrešamo to, da gremo v kino in si delimo duševno hrano, ki nam jo daje skupni ogled filmov. Vsi pogrešamo tisti občutek, ko prideš s filmske projekcije kakor “zadet” in komaj čakaš, da izmenjaš vtise – dobre, slabe ali ravnodušne – o tem, kar si pravkar videl. V številnih pogledih je bila izguba občutka skupnosti, ki ga nudita kino in film kot medija za izmenjavo idej in načina gledanja na svet, pa tudi kot povod za razpravo, zelo boleča. Ta odsotnost je naše duše osiromašila. Naravnost prekrasno, čudovito je, kako nam Kurja Polt vedno omogoči, da se potopimo v včasih nor, včasih čudaški, ampak vedno izpolnjujoč svet žanrskega filma. Pogrešali smo te, Kurja Polt.
Letos se žal ne moremo srečati v Ljubljani, zato gremo na splet! V štirih dneh, od torka 8. junija do petka 11. junija, vam bomo vsak dan ponudili eno predavanje, za zaključek pa še okroglo mizo z vsemi predavatelji, na kateri bomo skušali povezati niti norega sveta žanrskih filmov, ki vam jih bomo predstavili v štirih dneh pred tem. Zato bo letos Konferenca kultnega filma malce drugačna kot po navadi. Zaradi nenavadnih razmer, ki jih je povzročila pandemija, smo se lahko požvižgali na pravilnik (saj v resnici ga nimamo, ampak kot Britanec si rad domišljam, da ga imamo) in tako vam predstavljamo predavanja o najrazličnejših temah. Letos boste lahko želi plodove znanstvenih študij, ki jih naši predavatelji trenutno še pišejo, tako da boste dobili ekskluziven vpogled vanje še pred njihovo objavo. Laura Mee in Shellie McMurdo (Univerza Hertfordshire) vzameta pod drobnogled video, ki navadno velja za “mrtev medij”, in raziskujeta, kakšno mesto ima v sodobni grozljivki. Alexia Kannas (univerza RMIT) raziskuje, kako film odraža to, da je melbournska postpunk scena kot prikazen, ki straši po sedanjosti. Redni udeleženec filmske konference Steve Jones (Univerza Northumbria) našo pozornost usmeri na nov trend v starem podžanru, na metamoderni slasher. Johnny Walker (Univerza Northumbria) preučuje aktivistični potencial grozljivke na primeru kratkega filma The Herd (2014) in političnega angažmaja njegovih ustvarjalcev. Predavanja tako obravnavajo zelo različne vidike žanrskega filma, ki ga imamo tako radi, in morda je ta njihov širok razpon lep odraz čudnega, vznemirjajočega in vrtoglavega leta, ki nas je vse doletelo.
Ker bomo na spletu, bomo seveda vsaj še eno leto prikrajšani za tisto, kar imamo najraje: veselimo se že, da bomo naslednje leto skupaj z vami uživali v festivalu v Ljubljani, se seveda mastili s čevapčiči, pili pivo v Kinodvoru in se, kar je najbolj pomembno, družili s čudovitim občinstvom Kurje Polti. Rezervirajte nam torej sedeže in, še pomembnejše, dajte mi laško na hladno.
– dr. Russ Hunter
Dr. Russ Hunter je višji predavatelj filmskih in televizijskih študij na Oddelku za umetnost Univerze Northumbria v angleškem Newcastlu. V svojem raziskovalnem delu se osredotoča na italijanski žanrski film, evropski horror film in festivale žanrskega filma. O različnih vidikih italijanske in evropske žanrske kinematografije je objavil že vrsto člankov in monografij. Je sourednik zbornika Italian Horror Cinema (s Stefanom Baschiero, 2016). Trenutno pripravlja monografijo o italijanskem giallu in režiserju Dariu Argentu. Prispevke je objavil v številnih filmskih enciklopedijah in vodnikih, aktivno pa sodeluje tudi z vrsto evropskih žanrskih festivalov.
8. junij / 14:00
Duhovi v (VHS) mašini: video, grozljivka in mrtvi mediji
Predavata dr. Shellie McMurdo in dr. Laura Mee
Žanr grozljivke in videokultura sta že dolgo prepletena. V sodobni grozljivki pa se video uporablja na različne načine: kot predmet nostalgije, kot spoštljiv poklon preteklosti žanra, za poudarjanje zrnate analogne estetike ali za vključevanje groze ponavljanja, recikliranja in snemanja – področij, ki so v našem hipermediiranem svetu vse pomembnejša. V predavanju raziskujeva, kako se video uporablja kot predmet groze v novejših grozljivkah in kako videoestetika poudarja grozljive elemente žanrskih tekstov, na primer z uporabo digitalnih motenj, šuma ali drugih oblik, ki simulirajo propadanje analognih nosilcev. Z analizo različnih študijskih primerov, med drugim filmov Videomannen (Kristian A. Söderström, 2018), Beyond the Gates (Jackson Stewart, 2016), Krog (Ring, Hideo Nakata, 1998) in V/H/S (David Bruckner et al, 2012), bova pokazali, kako ostaja sodobna grozljivka navezana na fantomsko preteklost, polno bledečih spominov na videoteke in grozljivke iz 80. let, hkrati pa poudarja zlovešče možnosti mrtvih medijev v našem digitalnem svetu.
Dr. Shellie McMurdo je gostujoča predavateljica na Univerzi Hertfordshire in Univerzi Roehampton. Je avtorica monografij Blood on the Lens: North American Found Footage Horror Cinema and Cultural Trauma (Edinburgh University Press, v pripravi) in Pet Sematary za zbirko Devil’s Advocate (Liverpool University Press). Pred tem je objavljala razmisleke o seriji Ameriška grozljivka (American Horror Story), navdušencih nad serijskimi morilci in podžanru mučilne pornografije (torture porn), trenutno pa pripravlja poglavje o produkcijski hiši Blumhouse Productions. Je sovoditeljica interesne skupine za študije grozljivke v okviru BAFTSS (British Association of Film, Television and Screen Studies), v središču njenega raziskovalnega zanimanja pa so sodobna ameriška grozljivka, mrtvi mediji in kulturna travma.
Dr. Laura Mee je višja predavateljica filmskih in televizijskih študij na Univerzi Hertfordshire v Veliki Britaniji, kjer vodi tudi skupino za raziskave medijev na Šoli kreativnih umetnosti. Je sovoditeljica interesne skupine za študije grozljivke v okviru BAFTSS. V svojem raziskovalnem delu se osredotoča na grozljivko, priredbe in serialnost. Je avtorica monografij Reanimated: The Contemporary American Horror Film Remake (Edinburgh University Press, v pripravi) in Devil’s Advocates: The Shining (Auteur, 2017), objavljala pa je tudi na temo rimejkov filmov posilstva in maščevanja, o kritični recepciji rimejkov grozljivk, filmu Soba 237 (Room 237, 2012) in cinefiliji ter filmu Ameriški psiho (American Psycho, 2000) in spolu.
9. junij / 14:00
Mrtvi plešejo: filmski duhovi postpunk Melbourna
Predava dr. Alexia Kannas
Melbournska postpunk scena iz sredine 70. in 80. let velja v mednarodnem prostoru za pomemben, ključni moment, zanimivo pa je, da ne najde mesta v številnih “uradnih” kulturnih zgodovinah, napisanih v Avstraliji. Scena, iz katere so izšli priznani glasbeniki, kot so Nick Cave, Lisa Gerrard in Rowland S. Howard, je bila talilni lonec ideološko nabitega glasbenega in likovnega eksperimentiranja, ki se je, kot se je izrazil profesor Darren Tofts, “upiral pomnjenju in dolgoživosti, ustvarjanju zgodovine”. V predavanju raziskujem, kako je film deloval kot medij za vračanje duha melbournske postpunk scene in pomagal to subkulturo upodobiti kot prikazen, ki “straši” po sedanjosti. Obravnavam tudi, kako so se kultni igrani celovečerec Richarda Lowensteina Dogs in Space (1986) in njegova dokumentarca We’re Livin’ on Dog Food (2009) in Autoluminescent (2012) ter film Donne McRae Johnny Ghost (2012) naslanjali na podobo duha in pojem fantoma ali prikazni, da bi povrnili in naredili vidno to neoprijemljivo kulturno zgodovino.
Dr. Alexia Kannas je predavateljica medijskih in filmskih študij na Univerzi RMIT v avstralskem Melbournu. V svojem raziskovalnem delu se posveča vidikom kultnega filma, filmske igre, filmske glasbe ter reprezentacij krajev in pokrajin. Je avtorica monografij Deep Red (Columbia University Press/Wallflower, 2017) in Giallo!: Genre, Modernity and Detection in Italian Horror Cinema (State University of New York Press, 2020). Trenutno pripravlja monografijo o prikaznih preteklosti, reprezentaciji prostora in filmski igri v filmu Bulvar somraka (Sunset Blvd., 1950) Billyja Wilderja.
10. junij / 14:00
Metamoderni slasher
Predava dr. Steve Jones
Slasher – imenovan tudi “stalk and slash” ali “slice and dice” film (film “zalezovanja in rezanja” ali film “mesarjenja”) – je eden glavnih podžanrov grozljivke. Od konca 70. let je šel njegov razvoj skozi različne faze, vključno z obdobjem nadnaravnih slasherjev in nadaljevanj v 80. letih in obdobjem postmodernih slasherjev, ki ga je začel film Krik (Scream) sredi 90. let. To predavanje se bo osredotočilo na novejši trend – fazo metamodernega slasherja, ki se je začela sredi prvega desetletja novega tisočletja. Primerjava s postmodernim slasherjem nam bo pomagala pojasniti, po čem se metamoderni slasher razlikuje od svojih predhodnikov. Postmoderni slasher je navadno ciničen, zafrkljiv ali celo nihilističen po tonu in se poigrava z gledalcem. Poleg tega sarkastično izpostavlja pravila podžanra in namiguje, da so konvencije trajne in izvirnost ni več mogoča. Nasprotno pa poskuša metamoderni slasher v podžanr uvajati novosti. Poleg tega metamoderni slasherji ironično humorno podajajo iskrene komentarje o podžanru. Njihovi ustvarjalci imajo enak pristop kot ustvarjalci memov, ki se odzivajo na politične krize – z ironičnim humorjem podajajo resne komentarje o dogodkih, ki so resnično pomembni. Na predavanju bomo obravnavali filme, kot so Triangle (2009), Axe Murdering with Hackley (2016) in Getting Schooled (2017), da bi pokazali, kako metamoderni slasher deluje in zakaj je pomemben.
Dr. Steve Jones je predstojnik medijskih študij na Oddelku za sociologijo Univerze Northumbria v Newcastlu, Velika Britanija, ter izredni profesor raziskovalec na Oddelku za pravo Univerze Carleton v Ottawi, Kanada. V svojem raziskovalnem delu se osredotoča na vprašanja spolnosti, nasilja, etike in sebstva znotraj žanra grozljivke in pornografije. Je avtor monografije Torture Porn: Popular Horror after Saw (2013). Prispevke objavlja v znanstvenih revijah in forumih Feminist Media Studies, Sexuality & Culture, Sexualities, Porn Studies in Film-Philosophy. Je tudi član uredništva znanstvene revije Porn Studies. Njegova objavljena dela so brezplačno na voljo na povezavi http://www.drstevejones.co.uk/publications.html.
11. junij / 14:00
Aktivistična grozljivka: žanr kot gibalo sprememb
Predava dr. Johnny Walker
Strokovnjaki in novinarji vse pogosteje izpostavljajo potencial grozljivke, da se loteva družbeno-političnih vprašanj in s tem prepoznava hude družbene krivice. V tem predavanju zagovarjam tezo, da se moramo za pravo oceno, koliko lahko grozljivke vplivajo na družbene spremembe, ozreti k aktivističnim skupnostim, v katerih filmski ustvarjalci uporabljajo ta žanr v okviru širšega prizadevanja za družbene spremembe. Pri tem pojem aktivistične grozljivke obravnavam v navezavi na britanski kratki film The Herd (2014), ki je del vegansko-feminističnega protestnega gibanja. Predavanje začnem z umestitvijo filma v širši kontekst akademskega raziskovanja družbeno angažiranih grozljivk, nato pa obravnavam širši aktivistični kontekst filma in njegove produkcije, kampanjo množičnega financiranja, ki je omogočila njegovo dokončanje, vsebino filma, njegovo prikazovanje na filmskih festivalih in na spletu ter njegovo nadaljnje življenje v aktivističnih krogih veganov in borcev za pravice živali. Trdim, da film The Herd kot prvo aktivistično grozljivko zlahka ločimo od drugih družbeno ozaveščenih grozljivk sodobnega časa, zato ker je njegova gonilna sila aktivizem, zaradi konteksta, v katerem je nastal, in konteksta, v katerem se še naprej prikazuje.
Dr. Johnny Walker je višji predavatelj medijskih študij na Univerzi Northumbria. Je avtor monografije Contemporary British Horror Cinema: Industry, Genre and Society (2015) in sourednik monografije Grindhouse: Cultural Exchange on 42nd Street, and Beyond (2016). Je ustanovitelj in sourednik knjižne zbirke Global Exploitation Cinemas založbe Bloomsbury, član uredniškega odbora knjižne zbirke Horror Studies založbe University of Wales Press in glavni raziskovalec pri projektu “Raising Hell: British Horror Film in the 1980s and 1990s”, ki ga financira britanski AHRC (Arts and Humanities Research Council).
Predavanju dr. Johnnyja Walkerja v petek, 11. junija, sledi pogovor z gostujočimi predavatelji konference. Pogovor vodi dr. Russ Hunter.