zgodba
Na razglednico mi je napisal te besede:
Brez meje bi bil angel, ali ocean.
Tako pa sem človek.
Droben človek v drobni deželi.
Moja dežela je manjša kot moj žep,
zato so meje vsepovsod.
Vse je meja
Film Brezmejno potuje po mejah srednje Evrope in spoznava ljudi, ki živijo ob slovenski meji z Avstrijo, Madžarsko, Hrvaško in Italijo. Njihove osebne zgodbe so hkrati pričevanja o vplivu mej na življenje posameznika. Kako meje nastanejo in kako se spreminjajo? Ali lahko obstaja država brez meja? Lahko postavimo meje čustvom, mislim, odnosom, jezikom in idejam? Lirična besedila pesnika Aleša Štegerja pripovedujejo o morju, gorah, rekah, gozdovih in nižinah. Vse se spreminja, nič ne ostaja enako, niti meje, ki bežijo mimo kot peščene sipine, dokler nazadnje ne izginejo v nič.
Brezmejno je esejistični film ceste in filozofska meditacija o nečem, kar bi lahko kmalu izgubili: o Evropi.
iz prve roke
»Zamisel za film je povezana z mojim odraščanjem ob avstrijsko-slovenski meji, v štajerskem Gradcu. Hotel sem narediti film o odpiranju meja v srednji Evropi, ki bi ga posnel Thomas Plenert, eden najboljših snemalcev pokrajin, in ki bi združil poetično vizijo Aleša Štegerja in moj pogled z obeh strani Štajerske, z obeh strani meje. Nastala je pesem za Evropo.«
– Peter Zach
portret avtorja
Peter Zach (1960, Gradec) je na Univerzi v Gradcu zaključil medijske študije, kasneje pa tam študiral sociologijo in etnologijo. Leta 1984 je ustanovil filmsko revijo Blimp, pri kateri je štiri leta deloval kot glavni urednik. Posnel je številne dokumentarce, med njimi: Malli – Artist in Residence, Aus der Mitte, Der Abendlaender, Die Netzarbeiter, Sehnsucht Berlin, Passagen in Bohemian Is All Greek To Me. Od leta 1990 živi in dela v Berlinu kot režiser, direktor fotografije in producent.
kritike
»Film prikaže idealno podobo, prehodno stanje. Posnetek uspešne evropske utopije. Evropa v času, ko je bilo še vse v redu. Preden so prišli begunci in se je idila sesula. Film dokumentira nepredvidljiv postanek za trenutek refleksije. Preden je g. Schäuble, nemški minister za finance, sicer opisan kot ‘nemški rendez vous z globalizacijo’, zasedel svoje mesto in pahnil pol Evrope v resno krizo. Tukaj je prikazan premor – tisti premor, ki smo ga vsi začarano živeli med našimi velikimi evropskimi sanjami. Pesniki so mislili, da so nam bila življenja dana, da bi raziskovali svojo deželo. Film pokaže to obljubljeno podobo v vzvratnem ogledalu: ustavite se na naslednji bencinski črpalki in spoznate: zdaj je vsega konec. Kar ostaja, so ideali Evrope, le obljuba odprtih meja – odkar se je Evropa spet zaprla. Rien ne va plus. Dobro je, da obstajajo filmi, kakršen je film Brezmejno, ki so ga ustvarili Peter Zach, Aleš Šteger in Jana Cisar, evropski prijatelji, ki nam pokažejo, kaj je mogoče in kaj bo kmalu spet mogoče. Njihovo načelo v življenju je mir, postanek za refleksijo, osredotočenost na ljudi, dežele in situacije iz vsakdanjega življenja. Vse, kar zahteva sprejemanje in slavljenje življenja, ki si ga delimo. Naj vas ne bo strah, vi, evroskeptiki. Ta film obstaja.«
– Durs Grünbein
»Odprava, ki jo je izvrstno posnel Thomas Plenert, razkrije očarljive regije ter edinstvene in trmaste ljudi z živahnim odnosom do svojega okolja in zgodovine. A ta kolektivni portret nikoli ne zaide v olepševanje. Protislovja – tako iz preteklosti kot sedanjosti – ostajajo. Zachov film dokaže, da je v krizi vedno mogoče najti upanje /…/.«
– Claus Löser, Berliner Zeitung
»Najlepše pri Zachovem filmu je, da ni zaznamovan z današnjim védenjem o razkrajanju evropskih sanj /…/. Medtem ko film dokumentira neki trenutek v času, pa razmišljanja pesnika Aleša Štegerja o notranjih in zunanjih mejah /…/ sežejo onkraj časa.«
– Gregor Dotzauer, Tagesspiegel
»Film Brezmejno nam pokaže, kaj smo do včeraj še imeli, pa smo brez besed pustili, da nam vzamejo – ne da bi to hotel. Je tako aktualen, da človeka ob gledanju prevevata nostalgija in bolečina. /…/ Absolutno aktualen film, ki ga mora vsak videti.«
– Polona Fijavž, TV Slovenija
»Moj najljubši del tega resnično ganljivega filma je razgovor o Muri: reki, ki v velikem delu svojega toka predstavlja mejo, pri tem pa počne nekaj, kar danes številne ljudi vznemirja – migrira.«
– Bert Rebhandl, Cargo