zgodba
Deček brezskrbno odrašča na idiličnem brazilskem podeželju, kjer se je čas ustavil. Pravo nasprotje je mesto, kaotični metropolis, v katerega se mora s trebuhom za kruhom odpraviti njegov oče, za njim pa tudi deček. V mestu opazuje družbeni ustroj sveta, ki ga zaznamujejo mediji, oglaševanje, kontejnerji oblačil, mehanične živali in množica odpadkov. Življenje teče povsem drugače kot v belem, podeželskem svetu, čigar idilo poudarjajo žive barve na belem ozadju in zvok flavte.
Film je poklon naravi in kritika sodobne družbe, prikazan s perspektive dečka, ki v svetu išče svoje mesto. Domišljijska podoba modernega sveta bo prevzela mlado in odraslo občinstvo.
iz prve roke
»Včasih imam občutek, da filmi najdejo nas in ne obratno. Deček se je znašel v mojem zvezku, ko sem delal neki drug projekt, Canto Latino. Risba je izstopala po svoji izjemni enostavnosti in zdelo se mi je, kot da mi maha. Bolj kot sam narisani lik me je prevzela želja po razvijanju nečesa tako enostavno oblikovanega. Tako je deček dobil svoj že dodelan kontekst, ozadje. Svoj vrt. Vse, kar je še manjkalo, je bila njegova zgodba znotraj tega univerzuma. Tako sem začel pisati scenarij.«
– Alê Abreu, režiser in scenarist
o avtorju
Alê Abreu (1971) prihaja iz Sao Paula v Braziliji. Od otroštva očaran z risbo se je pri trinajstih srečal še z animacijo. Ko je spoznal francoskega mojstra animiranega filma, Reneeja Lalouxa (La Planète Sauvage in Masters of Time), ki mu je pokazal drugačno naravo animacije, ni bilo več dvoma, da bo ta zaznamovala njegovo življenje. Začel je s kratkimi filmi v 90-ih letih, nato pa leta 2008 posnel tudi znanstvenofantastični film Garoto Cósmico. Sledil je mednarodno priznani in nagrajeni kratki film Passo, v katerem je eksperimentiral v več tehnikah. Nato se je lotil dela na animiranem dokumentarcu Canto Latino o latinskoameriških protestnih pesmih, v teh zapiskih pa se je znašel deček in sprožil željo po novem filmu Deček in svet.
kritike
“Film spregovori z močjo podob, saj običajnega jezika v njem ni slišati, a je tisto, kar vidi gledalec, tako močno, da bi bile besede pravzaprav odveč.”
– Maja Pertič Gombač, Primorske novice
“Ameriške animacije – Disneyjeve, DreamWorksove ipd. – nas vedno prepričujejo, da mi morali stremeti k boljšemu, lepšemu, naravnejšemu, ekološko neoporečnemo svetu, toda nikoli ne povedo, zakaj. Brazilska animacija Deček in svet – ročno izdelana, briljantno intenzivna, kalejdoskopsko pastelna, eksperimentalno igriva slikanica – nam razkrije ta zamolčani, utajeni razlog.”
– Marcel Štefančič jr., Mladina
»Poln prelepih, še nikoli videnih podob.«
– utemeljitev žirije na festivalu Ottawa 2013
»Vsebuje igrivo, otroško in smešno, ki bo nagovorilo otroke. Obenem pa je to političen film, ki nas popelje čez vrsto stopenj kapitalizma, ki smo jim bili priča v zadnjem stoletju. /…/ S filmom Deček in svet je Abreu izdelal mali čudež, nujno potreben antikapitalistični manifest, ki si zasluži, da ga vidijo tudi otroci in odrasli prihodnjih generacij.«
– Alysson Oliveira, Cineweb
»Deček in svet je domišljijsko generirana podoba modernega sveta – skozi oči otroka.«
– Cinemablographer.com
»O Menino e o Mundo, takšen je izvirni naslov, je osamljen primerek v sodobni kinematografiji, predvsem pa estetska in tehnična mojstrovina prekipevajoče zadržanosti, ki z majhnimi sredstvi doseže veliko, osupljivo polnost. /…/ Film se tudi neposredno navezuje na umetnost kolaža klasične moderne, četudi se njegove barve in glasba napajajo globoko pri brazilski kulturi. Nobena od estetskih odločitev filma ni naključna, slog vselej in dosledno služi temu, da podpira fantovo gledišče in pripoveduje njegovo zgodbo: čim polnejši je svet, tem bolj pisane, kontrastne, živahne so podobe, pa tudi zvoki – in vendar ostaja Deček in svet ves čas na višini otroka, ki cele dele svoje zaznave občasno tudi izključi. /…/ Deček in svet kontrastira našo okrutnost z lepoto sveta in s srečo, da smemo biti med ljubljenimi ljudmi – to je osupljivo lepó, globoko žalostno, obenem pa čista sreča.«
– Rochus Wolff, kino-zeit.de