Danes je blagajna odprta od 10:00 do 21:30 (odprto še 07:56, tel: 01 239 22 17).

Minuta za umor Minuta za umor

Jane Kavčič / Jugoslavija / 1962 / 81 min / slovenščina

Prvi slovenski hitchcockovski triler.

Fotografije

Na začetku šestdesetih let je nastala serija odličnih, inovativnih slovenskih filmov: Akcija, X 25 javlja, Veselica, Ples v dežju, Nočni izlet, Minuta za umor, Peščeni grad, Balada o trobenti in oblaku, Tistega lepega dne in Minuta za umor, ki velja za prvo slovensko kriminalko, toda Jane Kavčič, ki jo je leta 1962 posnel, ni bil prvi slovenski režiser, ki je posnel kriminalko – France Štiglic je namreč tri leta prej v Makedoniji posnel Vizo zla, kriminalko o prekupčevalcih z mamili, ki skušajo robo spraviti čez mejo. Drugi jugoslovanski filmi tedaj še niso vedeli, da mamila sploh obstajajo.

Kdor danes gleda Minuto za umor, ki je itak posneta tako, kot da iščejo tatu, ne pa morilca, se sprašuje: pa zakaj tako skrivajo, kdo je morilec? Saj je jasno, da je Demeter Bitenc, večni bad guy! S svojo višino in aristokratsko vzvišenostjo je itak štrlel iz socializma. Ja, Bitenc je moral biti že vnaprej sumljiv. Niso mogli biti vsi sumljivi. Če bi bili, potem bi to pomenilo, da so vsi junaki tega filma sposobni ubijanja. Kar pa je bilo v socializmu nesprejemljivo. Da bi bili vsi ti socialisti potencialni morilci? Da bi vsi ti socialisti pod masko skrivali nekaj hudega, mračnega, zlonosnega? Ne, to ni prišlo v poštev. Lahko posnamete whodunit kriminalko, lahko posnamete kriminalko, v kateri se do konca ne ve, kdo je morilec, toda pod pogojem, da morilca igra Demeter Bitenc. Kdo je morilec, so skrivali le zato, ker so vsi vedeli, kdo je.

Minuta se začne kot Hitchcockov Psiho, le da Marion (Janet Leigh) zamenja Koh (Vanja Drach), gastarbajter, ki se po dolgih letih vrne v Slovenijo. Ker izgleda kot glavni junak, se gledalec identificira z njim, toda tudi on nenadoma in sunkovito izgine iz filma: nekdo ga vrže z vrha triglavskega Ljubljanskega nebotičnika. Gledalec tako ostane brez lika, s katerim bi se lahko varno identificiral. Preostanejo mu le liki, ki pod svojo vsakdanjo masko morda skrivajo morilsko naturo: eden izmed njih je morilec. Vsakdo je lahko morilec. In v tej situaciji, ko se gledalec ne more varno identificirati z nobenim izmed likov, Kavčič vrine policijskega inšpektorja (Janez Škof), s katerim se gledalec takoj in voljno identificira. Kar je seveda dober trik: Kavčič s tem gledalca prisili, da se identificira z Zakonom. Oblastjo. Režimom! Zelo hitchcockovsko.

ponedeljek, 06. 05. 2024

Maraton Slovenskih filmov, ki jih vse preredko vidimo z Marcelom Štefančičem, jr.

V četrtek, 2. maja, so se na Kinodvorovo platno vrnili slovenski filmi – tokrat tisti, ki jih vse preredko vidimo. Po izboru kuratorja programa, Marcela Štefančiča, jr., smo si ogledali filme Ko zorijo jagode (in se posladkali s prvimi letošnjimi jagodami), Trst, Minuta za umor, Po isti poti se ne vračaj ter Ovni in mamuti. Vse projekcije so potekale s 35mm filmskega traku.

Klub Kinodvor

Postanite član in izkoristite naše ugodnosti! Članstvo poleg znižane cene vstopnic prinaša številne druge ugodnosti.

Aktualno

LIFFe / Panorama

Manas Manas

Marianna Brennand

petek, 22. 11. 2024 / 14:30 / Dvorana

Igrani prvenec režiserke Marianne Brennand je nastal kot rezultat desetletnih raziskav spolnih zlorab otrok v Amazonskem pragozdu.

LIFFe / Perspektive

Julie molči Julie zwijgt

Leonardo van Dijl

petek, 22. 11. 2024 / 16:45 / Dvorana

Juliejino življenje se vrti okoli tenisa. Potem se njen trener znajde v preiskavi in klub spodbuja igralce, da spregovorijo. Julie pa se odloči molčati.

LIFFe / Kralji in kraljice

V koži Blanche Houellebecq Dans la peau de Blanche Houellebecq

Guillaume Nicloux

petek, 22. 11. 2024 / 19:30 / Dvorana

Michel Houellebecq se odpravi na Gvadelup, kjer poteka tekmovanje njegovih dvojnikov. Po spletu nepredvidenih dogodkov se skupaj s predsednico žirije, Blanche Gardin, znajde sredi bizarne spletke … Ironičen, posmehljiv obračun s politično korektnostjo in sodobnimi tabuji.